söndag 31 januari 2010

Yoga!

Yogakurs i Dhaka är en riktigt spännande upplevelse. Första timmen i lördags satt jag som en fågelholk och bara glodde. Folk drällde in en del en timme försent. Dom kom i jeans och skjorta och andra hade kostym med portföljen stadigt under armen. En skön samling! Lite annorlunda än ett yogapass i Sverige kan jag tänka mej.
När vi sen kom igång blev det ett pass med en yoga som jag inte alls känner till. Vi fick lära oss olika andningstekniker. Det var ett väldigt låtande i lokalen. Aaaaaaa,oooooooo,mmmmmmmmm, pustande och frustande. Bengalerna är så roliga för dom lägger verkligen hela sin själ i det dom gör. Det handlar inte om att låta som alla andra,som i Sverige utan här är det nog så att dom vill låta mest istället, och längst. Malin och jag höll ärligt på att skratta ihjäl oss emellanåt. Jag var verkligen helt oförberedd på hur det kan vara.
Första träffen var sådär. Allt var lite rörigt på nått vis och jag hade väldigt svårt att koncentrera mej emellan varven. När vi skulle nymånemeditera i slutet var jag tvungen att bryta för när jag satte mej still var det som att duka upp buffé till myggorna. Efter tio bett gav jag upp.
Igår var jag väl insmord med Mygga och bättre förberedd på bengalernas inlevelse förmåga i dom olika övningarna. Till slut blev det rikigt kul, när jag själv började släppa loss på samma sätt i parövningar, uppvärmning m.m. Sen blev andra passet mycket bättre med fler olika ställningar (vissa kände jag t om igen), mer andningstekniker och meditation utan mygg. Ledaren är duktig. Lite svår att förstå ibland kanske. När han blandar in yogauttryck i engelskan vet jag inte vilket som är vilket till slut.
Om man går alla dagar och dessutom äter nyttigt och undviker kött ska man tydligen uppnå oanade resultat. Jag ger järnet så den här veckan får gå i hälsans tecken. Grönt te, vatten och bara fisk, grönsaker och så. Vi har också fått veta att kursen är åtta dagar lång med en heldag som avslutning. Nu har vi bara dom första fem kvällarna bokade, men jag är verkligen sugen på att gå alla dagarna, får se hur det blir.
Det får i så fall bli en nykter cubansk fest på fredag, men det skulle väl vara ok för ovanlighetens skull!?

Mat för yogafolk!!

1 kommentar:

  1. Hmhmhmhmhm vet du hur man stavar till nykter verkligen.......;-)
    Massor med vintriga kramar
    Fru W

    SvaraRadera